Assalamualaikum and welcome, everyone! This is an official blog of 8th Generation of Bestarians.

Tuesday 6 September 2011

Hablumminannas wa Hablumminallah .

assalamualaikum .

Buat pertama kalinya jari jemari menaip di laman ini . sejujurnya , aku bukanlah orang yang layak untuk menaip disini . bukan info atau fakta yang ingin dikongsikan bersama . cuma luahan rasa yang datang dari hati dan otak serta akal mentafsirkan lantas jemari merealitikan . noktah .

berbalik pada tajuk .

tiba - tiba terfikir . tak tau kenapa dan mengapa . sebab dan punca . mungkin teringat ayah yang turut sama dalam perbualan kami yang membuatkan aku terfikir akan ayat ' Hablumminannas wa Hablumminallah ' . atau mungkin disebabkan aku yang sedang membaca buku agama untuk test akan datang . tak tau yang mana satu.

yang penting sedang membaca aku terfikir tentang menjaga hubungan antara manusia dan menjaga hubungan dengan Allah . walhal , tajuk dibaca perakaunan islam . jauh .

terfikir . tiba - tiba . kenapa orang lain yang kita dahulukan dalam menjaga hubungan antara manusia . contoh terhampir , kawan .bukan kawan tak penting . penting . tipu , kalau kata tidak . tapi kenapa bukan emak dan ayah yang didahulukan dalam isu ni ? . seterusnya , adik - beradik . yang ada talian darah . itu yang aku maksudkan dengan terhampir . mungkin kadang -kadang kita terlupa , teralpa dengan insan yang sentiasa dekat disisi . mungkin . barangkali .

baru tersedar yang hubungan kurang dijaga dengan baik . bukan ada masalah . tidak sama sekali . tapi mungkin sikap yang degil . mungkin ego . pelbagai kemungkinan .

sedang cuba dan terus mencuba walau kadang rebah jua untuk merperbaiki hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah .

from a friend of mine :   " kena ubah cara hidup sebelum mati "
                   

tajuk yang skopnya luas tapi ini yang terlintas .
sekadar renungan .
maaf atas kekurangan .



- aku menulis apa adanya -

No comments: